Wyjazd uczniów Budowlanki do Hiszpanii został zorganizowany w ramach projektu "Postaw na kompetencje zawodowe" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
W trakcie trwającego trzy tygodnie stażu uczniowie mieli okazję doświadczyć w Hiszpanii praktycznej strony swojej przyszłej profesji. Głównym celem projektu było poznanie organizacji pracy i sposobu funkcjonowania firm zajmujących się geodezją i gastronomią. Młodzież udoskonaliła swoje umiejętności, a także zwiększyła szansę na zatrudnienie w wybranym przez siebie zawodzie zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju.
10 uczniów kształcących się w zawodzie technik geodeta poznało sposób funkcjonowania firmy geodezyjnej Iniciativas el Condado. Zapoznali się z przebiegiem prac geodezyjnych na różnym etapie ich wykonania. Stażyści wykonywali swoje obowiązki w sposób aktywny, odpowiedzialny i ambitny, za co byli chwaleni przez szefa firmy Raula Ordoñez.
- Podczas stażu w Maladze w Hiszpanii wykonywałam szkic polowy, tyczyłam punkty charakterystyczne, wykonywałam pomiar tachimetryczny, spisywałam współrzędne z pomiaru i sporządzałam mapę w programie AutoCAD. Jako uczennica 1 klasy miałam okazję nabyć nowe umiejętności, takie jak zakładanie baz, wytyczenie punktów charakterystycznych oraz praca w programie AutoCAD. Podczas mobilności zagranicznej zdobyłam doświadczenie zawodowe, pracując w grupie osób ze starszej klasy, pod okiem tutora Raula. Doświadczenie kulturowe zdobyłam, smakując hiszpańskiej kuchni, a doświadczenie społeczne i językowe, przebywając w towarzystwie Hiszpanów. Za dobre strony stażu uważam rozwój intelektualny i kulturowy. Najbardziej podobały mi się wycieczki do Marbelli i spacer po tamtejszej plaży, Rondy oraz miasteczka Frigiliany. Podobał mi się również spacer po Maladze i plaży Costa del Sol”- wspomina Wiktoria Plizga z klasy 1 TGŻ
- Udział w projekcie „Postaw na kompetencje zawodowe” sprawił, że znacznie poszerzyłem praktyczną wiedzę odnośnie pracy w branży geodezyjnej. Wyjazd umożliwił mi poznanie hiszpańskiej kultury, języka, eksploracje miast południowej Hiszpanii. Każdego dnia z uśmiechem na twarzy chodziłem na praktyki, gdyż 6 godzin pracy przy sprzęcie geodezyjnym wcale mnie nie męczyło, a wręcz przeciwnie praca sprawiała mi ogromną przyjemność. Oprócz wspaniałych praktyk zawodowych mieliśmy również super wycieczki gdzie mogliśmy podziwiać przepiękne widoki które zostaną w mojej głowie do końca życia. Projekt spełnił moje najskrytsze marzenia i pokazał mi po co zdobywamy wiedzę. Na początku myślałem, że to tylko zwykła wycieczka w inne rejony, a okazała się ogromną możliwością zobaczenia świata z zupełnie innej perspektywy. Śmiało stwierdzam, że to był mój najlepszy wyjazd – dodaje Konrad Podgórski z klasy 3 TG
3 uczennice z zawodu technik technologii żywności odbywały staże w cukierniach La Canasta i piekarni Obrador Panartesano S.C.A., 3 uczniów z zawodu kucharz odbywało praktyki w restauracjach Hormiguero Tapas i De Cuchara. Stażyści zapoznali się z kompleksową pracą - od wiedzy o produkcie do satysfakcji z dzieła, poprzez emocje i kompleksowość jakie wpisane są w zawód kucharza i cukiernika. Podczas realizacji projektu główny nacisk położony został na: poznanie procesów technologicznych kuchni andaluzyjskiej, nabycie praktycznych umiejętności, tendencje rozwoju w branży cukierniczej oraz gastronomicznej i skuteczną prezentację posiadanych kwalifikacji zawodowych.
- Dzięki projektowi mogłem odbyć praktyki zagraniczne w Maladze w restauracji ,,La Cuchara" prze trzy tygodnie. Dzięki tym praktykom udoskonaliłem swoje umiejętności zawodowe. Miałem możliwość poznania ciekawych ludzi, profesjonalnych kucharzy, kuchni hiszpańskiej. Zwiedziłem ciekawe miejsca, poznając kulturę hiszpańską najważniejsze miejsca Andaluzji. Podczas pracy w Hiszpanii mogłem sprawdzić swoje umiejętności zawodowe i nauczyć się przyrządzać potrawy hiszpańskie. Polecam wszystkim udział w projektach naprawdę bardzo miło spędziłem te trzy tygodnie – opowiada Patryk Jasina z klasy 3kmf
- Dzięki udziałowi w projekcie "Postaw na kompetencje zawodowe" zwiększyłem wiedzę na temat pracy kucharza w restauracji andaluzyjskiej. Poznałem kulturę hiszpańską poprzez udział w wielu wycieczkach, podszkoliłem umiejętności językowe, poznałem hiszpańskie zwyczaje. Przez 3 tygodnie odbywałem praktyki w restauracji ,,El Hormiguero”, w której pracowałem 6 godzin dziennie, współpracując z hiszpańskimi kucharzami. W czasie wolnym miałem okazję poznać różne zakątki Andaluzji, szczególnie Malagi, w której mieszkaliśmy. Ten projekt jest ogromną szansą na odpoczynek, zdobycie wiedzy oraz nowych umiejętności zawodowych, językowych, społecznych, kulturowych oraz integrację i spędzanie wolnego czasu z kolegami i koleżankami. Z wielką chęcią odwiedziłbym Malagę jeszcze raz, a może więcej – wspomina Kacper Lipiec z klasy 1km.
Wolne od pracy dni wypełnił program kulturowy, zwiedzanie miast: Rondy, Nerji, Marabelli i Granady. To właśnie w Andaluzji bije serce hiszpańskiej tradycji: corrida, flamenco oraz fiesta. Pobyt w Hiszpanii obfitował w liczne okazje do podnoszenia swoich kompetencji językowych, do czego przyczynili się także lokalni mieszkańcy. Uczniowie poznali kulturę i sposób bycia mieszkańców Andaluzji, a także kuchnię typową dla tego regionu.
Staże zagraniczne w ramach projektu „Postaw na kompetencje zawodowe” były nowym i cennym doświadczeniem, podniosły umiejętności komunikacyjne i wpłynęły znacząco nie tylko na rozwój zawodowy i kulturowy młodzieży, ale także na tolerancję i otwartość na świat. Doświadczenie zdobyte na stażu za granicą to nie tylko ważny punkt w CV uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalanych Nr 4 w Zamościu, ale przede wszystkim w ich życiu. To nowe znajomości i doświadczenia, nowe sytuacje, nowe smaki, zapachy, zwyczaje i tradycje. To niezapomniane wspomnienia, nauka i znajomości, których nigdy nikt nie odbierze.
Potwierdzeniem odbycia praktyki zagranicznej będzie certyfikat uczestnictwa w zagranicznym stażu oraz dokument Europass Mobilność nadany przez Krajowe Centrum Europass w Warszawie.
Napisz komentarz
Komentarze